Berkongsi setiap pengalaman hidup adalah baik untuk diri sendiri dan orang lain membuat pengiraan erti sebuah kehidupan

Thursday, September 2, 2010

BERILAH PELUANG AKU BERNAFAS

salam,

hari ini gua sangat tersentuh bila gua view satu video di laman FB kawan gua. gua tak tau siapa yang upload, tapi gua ingin sampai kan ucapan terima kasih dan rasa hormat kepada beliau kerana membikin video itu. sebenarnya, video itu berkenaan dengan gejala buang bayi dikalangan remaja melayu di tanah ini. saban hari bukan gua seorang tapi gua percaya semua orang di tanah ini baca dan menonton media yang memaparkan kisah kejam si manusia bergelar binatang. kalau diikutkan, binatang pun layak di gelar manusia. maaf andai kata bahasa gua agak kasar. tetapi itulah hakikat senario yang terjadi di tanah ini.





ada yang ditinggalkan di tepi masjid, surau, jalan, malah ada jugak yang di humban kedalam tong sampah. lagi menyedihkan ada yang campak dalam longkang. lagi sial, ada yang di tanam hidup-hidup. apa semua ini? jahilnya lu orang di sisi masyarakat, adap dan tuhan.
hati sayu melihat si anak tidak berdosa di gonggong anjing. mana letak nya nilai adap sopan yang pernah dicanang suatu ketika dulu? mana letak nya nilai-nilai islam yang diterapkan semasa di zaman kanak-kanak dulu? mana pergi nya pertimbangan akal seorang insan?

ini adalah berberapa rangkap kata-kata yang di ambil dari video itu.

kerna kekasih ibu buang rasa kasih....
kerna sayang ibu hilang kasih sayang...
ibu...kenapa atas rasa cinta yang terjalin...
aku dijadikan mangsa nafsu  cinta ibu....
kerna rasa sayang ibu kepada lelaki itu...
ibu bunuh perasaan sayang pada ku...
yang lahir dari rahim mu...
ibu buktikan tanda sayang ibu...
sampai sanggup membunuh aku....

gua merayu pada semua manusia di luar sana, jangan lah kerana sayang, kita sanggup menjadi pembunuh. jangan lah kerana cinta, kita jadi si pendusta. pulang lah semua bangsa ku ke jalan yang benar. jangan lah kita berlaku kejam terhadap insan yang bernama manusia. kelak mereka akan menuntut segala hak yang kita tidak kan.

P/S
telinga yang mendengar adalah telinga yang terlekat di sisi kepala kita

No comments: