Berkongsi setiap pengalaman hidup adalah baik untuk diri sendiri dan orang lain membuat pengiraan erti sebuah kehidupan

Saturday, September 4, 2010

HARI RAYA SEMAKIN HAMPIR

salam,

sudah 25 hari umat islam menjalani ibadah berpuasa di bulan yang mulia ini bulan ramadhan. syukur gua kehadrat ilahi kerana masih memberi peluang pada diri ini bernafas di dalam bulan yang penuh kenikmatan. di bulan ramadhan ini pelbagai ragam manusia di tontonkan semasa menjalani ibadah berpuasa. kadang-kadang tercuit hati ini ketawa sendiri di buat nya.

tahun ini macam biasa gua akan pulang ke melaka seperti mana 23 tahun kebiasaannya menyambut aidil fitri di kampung. kadang-kadang bosan juga balik melaka. tapi disitu la kampung asal gua. kedua-dua mak dan ayah gua asal dari kampung yang sama. cuma jarak lebih kurang 5 kilometer memisahkan rumah keluarga sebelah ayah dan mak. masa gua kecik-kecik, semua adik beradik gua akan beraya di rumah atok sebelah mak. tak pernah lagi beraya di rumah atok sebelah ayah. mungkin rumah atok sebelah ayah tiada suasana kampung, rumah taman. gua masih tertanya-tanya apa sebab ayah sendiri pun tidak pernah mengajak kami sekuarga raya di rumah atok. tapi selalu nya selepas zohor, semua ahli keluarga gua akan menziarahi atok sebelah ayah. kalau dulu ayah hanya ada sebuah kereta proton saga, hampir semua ahli keluarga gua sumbat naik kereta saga tu menuju ke rumah atok. namun sekarang, semua adik beradik gua ada sebiji kereta sendiri. rezeki kurnian tuhan.

semenjak 6 tahun yang lalu, keluarga gua akan beraya di rumah kami sendiri. ayah gua beli 1 buah rumah khas untuk balik raya jer. mungkin ada betul nya tindakan ayah beli rumah tu. lagi pun ayah dah ade 4 orang menantu dan 8 orang tentera nya sendiri (cucu). walaupun rumah tu agak sempit, tetapi bagi gua cukup luas untuk kami berkongsi kasih sesama beradik serta anak-anak yang comel. cam biasa, siapa yang sudah berkahwin dan ada anak, wajid tidur di ruang tamu. gua dan adik gua akan tidur didalam bilik bersama-sama anak-anak. nasib baik la gua tak berkahwin lagi. boleh la tidur dalam bilik. tapi kadang-kadang gua tidur kat depan tv gak. bagi la kakak gua tidur kat dalam bilik gua.


detik paling best bila nak sambut hari raya, bila tiba masa seluruh keluarga gua campur keluarga makcik dan pakcik aku balik rumah nenek dan buat dodol ramai-ramai. selalunya dodol akan mula di kacau jam 4 petang dan selesai jam 2 pagi. masa itu, kemeriahan dan keseronokan mula muncul di kalangan gua sekeluarga. berkongsi cerita dengan makcik dan pakcik, yang perempuan mula bergosip sambil perah santan kelapa. maklum lah, dah lama tak berjumpa. gua sekuarga akan berbuka puasa di halaman rumah nenek sambil mengacau dodol. memang best.




 




 tapi mungkin lagi best kalau arwah atok dan nenek serta maklang masih hidup. tentu mereka gembira melihat waris mereka berkumpul ramai-ramai di rumah mereka. semua cucu nya sudah berjaya, pakai kereta besar-besar, dan paling penting masih tahu hidup cara kampung. dulu tugas gua dan sepupu gua roy lah yang akan jadi runner untuk pasang pelita keliling halaman rumah atok. lepas je berbuka atok gua akan suruh gua isi minyak tanah dan pasang pelita.

semua tu kenangan terindah bila tiba hari raya. harap-harap tahun yang mendatang akan lebih meriah walau atok dan nenek serta maklang sudah lama meninggalkan kami.

4 comments:

Farahah said...

Best aidilfitri kau. the pictures tell everything. Nice one. Meriah ok!

AIRUL AFFENDI said...

farah....apa yang aku harapkan adalah kebahgiaan keluarga aku akn terus berpanjangan..semua sama ja..
mungkin aidil fitri kluarga ko lg best dan bermakna...lain org...lain cara...dan lain tafsiran

Farahah said...

;) betul2. selamat hari raya aidilfitri. maaf zahir batin. jaga mak milah n pak ali elok2. ;)

AIRUL AFFENDI said...

farah: terima kasih...selamat hari raya...maaf zahir dan batin...
sampaikan salam aku pada parent ko...
ko pun sme...jge diorg elok2..