Berkongsi setiap pengalaman hidup adalah baik untuk diri sendiri dan orang lain membuat pengiraan erti sebuah kehidupan

Wednesday, August 18, 2010

"MEMBERI"

Salam....hati gua hancur....kesal....sedey.....itu jer perkataan yang gua boley gambarkan...selama nie gua sangat2 berharap dan berdoa agar "sumting" nie takkan terjadi...tetapi mlm ni hati gua ibarat dihempap pokok balak...ibarat ditikam buluh berkali2....kerana "sumting" itu telah terjadi....gua bukan nk cerita knpe hati gua hancur...kesal...sedey...tp gua nk mencakar "MEMBERI".....
dalam hidup gua...gua diajar oleh bapak gua..sifu gua..sahabat gua dengan istilah "memberi"....mungkin setiap makhluk ciptaan tuhan mempunyai pandangan berbeza terhadap pertanyaan gua...APA ITU "MEMBERI"?.... "memberi" adalah sesuatu perkara yang sukar diterjemahkan oleh sesetengah makhluk tuhan melalui perbuatan...semua makhluk tuhan hebat bercakap...hebat bermain lidah...hebat mengeluarkan hujah...hebat berludah...dan hebat berkahak....namun hebat hanya tinggal hebat...kerana tidak hebat dalam menzahirkan melalui akal fikiran...tidak hebat melalui tangan dan tidak hebat melalui kaki (bertindak)...

"memberi" telah mengajar gua utk menjadi makhluk tuhan yg bersyukur atas segala nikmat yg dikurniakan oleh tuhan yg maha esa diatas setiap gerak geri  dimuka bumi ini kerana gua sudah banyak "menerima" dari tuhan yang esa...dari kedua ibu bapa yg penyanyang...dari sifu yg tidak pernah kenal erti kedekut dan dari sahabat yg sggup menjadi si tangan kanan....

gua cuma kesal dengan segelintir makhluk tuhan yg masih tidak dpt mencari makna "memberi"....apatah lg melakukan perbutan "memberi"...susah sgt ke lu org nk menanam sifat memberi dalam tubuh lu org????
gua tau pe jawapan terhadap persoalan diatas....sbb lu org nie pentingkan diri sendiri...sebab lu org dh selesa dgn nasib si penerima...sebab lu org tidak bersyukur ats pemberian org lain...sebab lu org tamak.....

kita hidup dimuka bumi nie atas dasar pemberian dari makhluk tuhan yg lain...susah sgt ke lu org nk "memberi"....pe yg lu org ade....lu org beri la...gua percaya setiap lu org nie ade kelebihan masing2...lu ade kelebihan dari segi wang ringgit...lu beri la...lu org ade kelebihan dari segi tenaga...lu beri la...lu org ade kelebihan dari segi masa...lu beri la...SUSAH SGT KE?????

gua "memberi" kerana gua telah menjadi penerima suatu ketika dulu...skrg giliran gua utk "memberi" pe yg gua terima....gua beri utk gua lihat diorg semua rase pe y gua rse dlu...dpt nikmat pe y gua dpt dulu...dpt ilmu pe y gua dpt dulu....msti lu org terfikir kan....pesal plk lu org kene "memberi"?....spe diorg y lu org nk kene "memberi" pada diorg.... pe faedah lu "memberi" pd diorg?...tp lu org penah pk x....spe diorg y "memberi" pada lu org satu masa dulu?....lu org penah pk x...pe faedah diorg yg "memberi" pada lu org dulu?...

cukup la lu org "memberi" kerana tuhan yg maha esa...ganjarannya adalah ehsan yg datang dari tuhan yg maha esa....

p/s
~bila kita berkata-kata...telinga yg paling hampir mendengar adalah telinga yg terlekat pada kepala kita~


2 comments:

aku setia said...

pabila kita bebisik...telinga paling dgr dgn jelas... ialah corong telinga yg kita halakn mulut kita tu....hahahah....jgn marah erk... :-p

aku setia said...

"sesungguhnye...tangan yg di atas lebih mulia dr tangan yg di bawah"

jgn hanya slalu mjd tgn yg di bwh... dan skali skala perlu jd spt tgn yg di atas.. dn bdikari sdiri utk dptkn sesuatu..pesan arwah abah pd sy ketika dulu..

tlalu besa jasa nya demi kesenangan anak2.... "abah..ta rindukn abah.."